Med Kielbåten som utgangspunkt for togtur i Europa

I forrige uke skulle kona og jeg til Paris. Vi valgte å ta båt og tog den ene veien og fly tilbake. Jeg hadde selvsagt foretrukket å ta tog begge veier, men så må jeg jo jobbe litt også da.

Kielbåten er jo fin, da. Jeg hadde tenkt at det ikke var noe vits i å legge ekstra penger i større lugar, men vi ble oppgradert slik at den innvendige 3-stjernes lugaren ble både 4-stjerners og utvendig. Vi startet med å se på utseilingen fra Oslo, og etter litt shopping hadde vi 3-retters middag i restauranten akter i skipet. Show fikk vi også med oss, slik de skryter av i reklamen. Vi reiste en onsdag, noe som gjorde at billetten ble billig og at det var god plass overalt på båten.

Dage20160310_103525n etter ble det tid til en lang frokost før vi la til kai i Kiel kl. 10. Det er gangvei fra fergeterminalen til jernbanestasjonen i Kiel. Vi var på stasjonen ca. 10:20. Herfra går det tog til Hamburg 21 minutter over hver time. Vi skulle ta ICE 77 fra Kiel til Frankfurt kl. 11:13. Det sto allerede klart ved perrongen. Dette toget går helt til Zürich. Det går også andre direkte forbindelser fra Kiel senere på dagen. Dette gjør Kiel båten til et godt utgangspunkt for Europareisen.

Jeg hadde bestilt togbillettene på www.db.de som er nettsiden til de tyske statsbaner. Billett for to personer fra Kiel til Paris kostet 128 Euro for andre klasse og 178 Euro for første klasse. Vi valgte å prøve første klasse. Ordinær pris for denne reisen er 449 Euro, så vi fikk et godt tilbud der. Billetten heter Sparpreis Europa. Jeg registrerte kredittkortet mitt som ID på billetten, så jeg bare kunne vise dette og utskriften av billetten.

20160310_104616Togturen var behagelig, i første klasse kunne vi bestille mat på plassen, og vi hadde to seter mot hverandre med bord imellom. Typen sitteplasser kunne jeg velge når jeg bestilte. Toget nådde sin topphastighet på 250 km/t mellom Hannover og Frankfurt. Vi ankom Frankfurt fem minutter kl. 16:05.

20160310_205445I Frankfurt hadde TGV til Paris avgang kl. 16:58. Sporet som toget skulle gå fra sto på billetten og det var god tid til å gå innom kiosken før neste etappe. TGV hadde samme servicenivå, men menyen var litt enklere så i matveien vant ICE over TGV. Vi hadde sitteplasser i andre etasje og hadde god utsikt på reisen, selv om siste halvdel var i mørket. Topphastigheten på strekningen var 300 km/t så milen fløy og vi ankom Paris Gare de l’est presis kl. 20:54 som det sto på billetten.

Flytyren tilbake var det ingenting å klage på foruten at togturen var en mye bedre måte å reise på. Prisen var imidlertid under halvparten av tog og båtbillett, men så er jo reisen en del av opplevelsen når man tar tog, og ikke bare en del av transporten som det er på fly.